Ervaringen met de Volkswagen ID3

Tov een Peugeot ION, die we enige jaren geleden hebben gehad, is dit een auto uit een ander universum. Aan de andere kant is de overstap uit een 12 jaar oude Volvo V70 diesel ook niet bepaald klein.

Wat is er zo anders?

Tov een ION: een enorm rijbereik en een enorm comfort. Alle actuele technische snufjes zitten er in, of hadden er in kunnen zitten (kwestie van keuze bij de aanschaf).

Tov een Volvo diesel, een ruime station, is de auto compacter. Naast de moderne technische toevoegingen die het rijden makkelijk, comfortabel en veiliger maken. Het compacte is enorm prettig bij parkeren in de stad en eigenlijk overal waar sprake is van parkeervakken. Deze zijn gewoon smal voor een Volvo en prima voor deze VW ID3. Je hebt ruim voldoende interieurruimte voor 4 volwassenen. Voorin een zee aan ruimte en achterin gewoon prima. Zonder dat je met de benen over elkaar zit: daarvoor is er de VW iD4.

Keuze en Lease via AutoLeaseVisie, Raymond Stegink.

Voor mij was het een enorm lastige keuze om nu al over te gaan op elektrisch rijden ipv diesel. Door Corona werden er veel minder kilometers gemaakt, maar je weet dat dat tijdelijk is. Voor een deel blijft dit echter zo omdat meer mensen tenminste deels vanuit huis blijven werken en online vergaderen, bespreken, is in veel gevallen een erg goed en efficiënt alternatief. 

Wat gaf de doorslag voor elektrisch rijden?

Dankzij de inspanningen van Raymond Stegink hebben we 2 dagen lang deze specifieke auto kunnen uitproberen. Hier hebben we ook goed gebruik van gemaakt door een rondje Nederland te doen. Via Amsterdam, de afsluitdijk, Friesland weer terug naar Enschede. Daarij moet je laden, kom je tegen de range-anxiety aan en zie je in de praktijk dat het in Nederland meer dan goed te doen is om elektrisch te rijden. Er zijn simpelweg erg veel openbare laadpunten.

Omstelling.

Als je gewend bent aan een rijbereik van 1000 – 1200 km dan is 350 in de praktijk, 425 volgens WLTP, echt even wennen.

Het gemiddelde verbruik ligt makkelijk net onder de 16KW per 100 kilometer. Als je vaker 120 of 130 gaat rijden neemt dit zeker toe en ook airco of verwarming halen het rijbereik naar beneden (en je verbruik dus omhoog). De dispaly geeft bij ingeschakelde airco snel een minder aantal kilometers aan van ca. 60 op het maximale rijbereik ofwel bij een accu lading van meer dan 90%.