Ionity is als één van de grootste partijen in Europa en dan ook met de eigen laadzuilen redelijk vertegenwoordigd als je op doorreis bent.
Achter Ionity staan merken als VW, Hyundai, BMW, Daimler en Ford. Allemaal europese traditionele merken die pas recent hun eerste schreden op 100% elektrische automobielen hebben gemaakt. Uit alles merk je in hoeverre Tesla voorop liep en deels nog loopt. Ongekend wat iemandmet visie voor elkaar kan krijgen. Nu nog wachten tot deze merken en daarmee wellicht Ionity het licht gaan zien.
De problemen blijken hier echter zeer divers:
Specifiek voor leden: de app werkt vaak niet. Uiteraard kun je dan twee dingen doen: toch een laadpas van een andere aanbieder gebruiken en alsnog veel meer betalen per kwh of gaan bellen met Ionity. Op dit laatste is Ionity uitstekend ingericht. De medewerkers zijn zeer verontwaardigd dat je het vervelend vindt dat je moet bellen zodat de zuil door hen op afstand handmatig wordt ge-herstart en jij eindelijk kunt gaan laden. Snelladen heet dit immers. Dus jij wilt niet eerst bellen voordat je kunt laden!
Bij hitte, zoals afgelopen zomer is het excuus waarom de laadzuil niet werkt: de hitte. Bij normale temperaturen: een tijdelijk probleemmet die specifieke zuil of dat laadstation. Of er zijn die dag wat problemen met het netwerk. Elke keer als je wilt laden loop je hier weer tegenaan. Een in 1x succesvol proces lijkt toeval.
Het abonnement is niet maandelijks opzegbaar dus je zit een jaar minimaal vast aan deze ellende. Overigens mocht de app wel werken of als je na het op afstand resetten van de zuil door een verder vriendelijke medewerker eindelijk gaat laden: de kans dat je op de helft van de mogelijke laadsnelheid laadt is groot. Waarom zal voor de eindgebruiker wel altijd een raadsel blijven. Een willekeurige andere zuil kan het op dat moment eventueel wel op volle snelheid doen. Dus je kunt ze 1 voor 1 afgaan, eventueel dus ook 1 voor 1 op afstand laten herstarten en simpelweg de proef op de som nemen.
De spreiding ofwel dekking van dit laadpaalnetwerk is geinig te noemen. Je komt een heel eind, echter niet ver van de hoofdwegen van europa. Dan houdt het al snel op. Kan ook niet anders, we beginnen nog maar net? Hoe wil je electrisch rijden met je VW, Hyundai, BMW, Daimler of Ford als je niet binnen 1 uur verder kunt met je reis?
Kortom ook hier nog droefenis troef.