Model: 2020, 58KW, type Pro
De internetverbinding werkt niet meer: offline modus naar online modus is niet meer mogelijk.
Daardoor vallen diverse functies weg:
De app krijgt geen info meer, waardoor je niet meer kunt zien wat de status is van je accu en daarmee je rijbereik.
Controleren of je wagen nog aan het laden is lukt niet meer.
Actuele verkeersinfo ontbreekt.
De update-functie voor evt. software-updates werkt niet meer.
Oplossing: zekering nr 19 gedurende 15 minuten er uit halen en dan weer terugplaatsen.
De software start soms vrij traag op.
Met een beetje geduld, ofwel door simpelweg de eerste minuut geen instellingen te doen, is dit te omzeilen.
Dus instappen en je route inplannen: dacht het niet. Voelt heel vreemd: instappen, 2 minuten niets doen. En dan starten met route inplannen. Je kunt ook gaan rijden en dan via spraakbediening je route alsnog ingeven. Ruwe inschatting: 50% kans dat dit lukt. redenen van niet slagen: systeem heeft tijdelijk een issue, heeft het niet goed verstaan, of er bestemming is niet bekend. Die laatste blijft ook leuk, vooral als het een bestemming is die als sinds tientallen jaren bestaat, geen moeilijke verbindingswegen heeft en uiteraard via alle andere navigatie systemen wel direct is te vinden.
Software update 3.0 of 3.2
De update naar versie 2.4 moet via de dealer. Er moet immers een accu worden gewisseld: de standaard accu is de klein/zwak. Dan kan de dealer versie 2.4 toepassen waarna versie 3.0, 3.1 of 3.2 zich via de lucht (over the air) moet melden. De officiële indicatie die de dealer aangeeft hoe lang het kan duren voordat dt gebeurd na 2.4 te hebben doorgevoerd: geen idee. Succes verder met je leven. VW geeft daar geen info over wordt aangegeven: niet op termijn na installatie 2.4 en niet op termijn zoals eerste kwartaal 2023 of iets anders concreets.
Waarom is de update naar 3.x belangrijk?
Omdat VW ID rijders hiermee voor de eerste keer in hun ev-leven zouden kunnen meemaken dat de navigatie snapt dat je onderweg wilt snelladen en niet 4 uur aan een locaal laadzuiltje wilt hangen. Je wilt nog ergens naartoe immers. Je bent onderweg. Op reis. Wat je daarvoor nodig hebt is ook niet het maximale rijbereik van je auto, maar de verlenging daarvan middels bij-laden.
De navigatie die je meegeleverd krijgt en die t/m versie 2.4 actief is kent de meeste snelladers langs de route niet. Wel enkele random laders. Per toeval kan daar een snellader bij zitten. Op de route, zoals bij Tesla, liggen deze laders echter zelden. Meestal is er een alternatief waarvoor je niet hoeft om te rijden al sje zelf gaat zoeken. Dus ja, na enige tijd ev te hebben gereden, specifiek ID3, wil je dolgraag een navigatie die essentieel is, die Tesla al jaren heeft en die het EV rijden pas mogelijk maakt. Tot die tijd is het een hobby. Iets voor mensen die volgens een Excel sheet leven. Je vrijheid is weg.
Hitte en de ID3
De electronica krijgt moeite. Airco valt uit. De rest van de assistentie systemen liefst ook.
Overigens is het op de achterbank droevig gesteld voor de passagiers: zij krijgen koele luchtstromen via de blazers in het dashboard. Andere, mochten ze er zitten, zijn niet waarneembaar. Dus achterin wordt het onaangenaam heet. Zet je de airco rihting max om di top te lossen, dan is het voorin echt niet lekker en achterin alsnog ook niet. Er komt simpelweg te wienig van de koele lucht rechtstreeks terecht. Oude Volvo’s hebben dit al sinds ergens jaren ’90 wel goed voor elkaar. Andere merken overigens ook.
Kou en de ID 3
De electronica krijgt moeite. De assistentie systemen vallen uit. Reden lijkt te zijn dat de plek waar de sensoren zitten, achter de binnenspiegel, nat of evt licht bedekt is met ijs. De ontwaseming kan hier weinig aan doen: ook als de wagen warm is en je al een uur op de snelweg rijdt met 100km/h dan kunnen de hulpmiddelen alsnog spontaan uitvallen. Inderdaad, ook de adaptive cruisecontrol van je ID3. En zonder vooraf te waarschuwen, gewoon in 1x pats einde ondersteuning.
Probleem dakdragers
Kunnen er dakdragers op de ID3? Dat lijkt wel zo te zijn. Er is immers een enkele aanbieder van een systeem dat zou moeten passen. Volgens deze aanbieder dan. Kijk eens op je kentekenbewijs wat je daklast maximaal mag bedragen. Zie je daar 0 kg staan? Hoe ga je 0kg met dakdragers halen? Welke dakkoffer ondersteund deze 0kg? Goede vraag, dus VW dealer bellen. Die officiële. Die die de juiste info van VW 1:1 ontvangt. Althans dat verwacht je. Reactie, niet van de receptionist, maar van de erbij gehaalde vakman/techneut: geen idee.
Hier zijn 15 problemen die zijn gemeld door Volkswagen ID.3-eigenaren:
- Problemen met het infotainmentsysteem, zoals vertraagde reacties, crashes en het niet afspelen van audiobestanden.
- Problemen met de elektrische stuurbekrachtiging, zoals een trillend stuurwiel en een gebrek aan stuurbekrachtiging.
- Problemen met de verwarming en ventilatie, zoals een trage verwarming en een gebrek aan ventilatie.
- Problemen met de stoelverwarming, zoals een stoelverwarming die niet werkt of een stoelverwarming die te heet wordt.
- Problemen met de stoelverstelling, zoals een stoel die niet in de juiste positie kan worden gezet of een stoel die niet kan worden bewogen.
- Problemen met de deuren, zoals deuren die niet goed sluiten of deuren die niet open kunnen.
- Problemen met de ramen, zoals ramen die niet goed openen of ramen die niet sluiten.
- Problemen met het dak, zoals een dak dat niet goed sluit of een dak dat lekt.
- Problemen met de lak, zoals lak die zich loslaat of lak die krassen vertoont.
- Problemen met de velgen, zoals velgen die beschadigd zijn of velgen die worden beschadigd door stoepranden.
- Problemen met de remmen, zoals remmen die niet goed werken of remmen die piepen.
- Problemen met de banden, zoals banden die snel slijten of banden die lek zijn.
- Problemen met de motor, zoals een motor die niet goed start of een motor die vreemde geluiden maakt.
Deze problemen zijn gemeld door een klein aantal Volkswagen ID.3-eigenaren. Het is belangrijk op te merken dat niet alle ID.3’s deze problemen zullen ervaren.
Volkswagen is zich bewust van de problemen met de ID.3 en werkt aan het oplossen van deze problemen. De autofabrikant heeft een aantal maatregelen genomen, waaronder:
- Het uitrollen van een software-update die een aantal van de problemen met het infotainmentsysteem en de elektrische stuurbekrachtiging oplost.
- Het aanbieden van een gratis reparatie aan ID.3-eigenaren met problemen met de deuren, ramen, het dak, de lak, de velgen, de remmen, de banden of de motor.
- Het openen van een online helpdesk waar ID.3-eigenaren terecht kunnen voor hulp bij problemen met hun auto.
- Het verhogen van de kwaliteitscontrole van de ID.3-productie.
Volkswagen verwacht dat de meeste problemen met de ID.3 binnenkort zullen zijn opgelost. De autofabrikant is toegewijd aan het leveren van een hoogwaardige elektrische auto aan zijn klanten.
De Volkswagen ID.3 heeft een aantal problemen gehad, maar het is niet duidelijk of deze auto meer problemen heeft dan andere elektrische auto’s. Er is geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van elektrische auto’s, dus het is moeilijk om een vergelijking te maken.
Sommige mensen geloven dat elektrische auto’s meer problemen hebben dan benzineauto’s omdat ze nieuwere technologieën gebruiken. Anderen geloven dat elektrische auto’s net zo betrouwbaar zijn als benzineauto’s, maar dat er gewoon meer bekend is over de problemen van elektrische auto’s omdat er minder van zijn.
Het is ook mogelijk dat de Volkswagen ID.3 meer problemen heeft gehad omdat het een nieuwe auto is. Nieuwe auto’s hebben vaak meer problemen dan oudere auto’s, omdat ze nog niet zijn uitgerust met alle laatste verbeteringen.
De autofabrikant heeft een aantal maatregelen genomen, zoals het uitrollen van een software-update en het aanbieden van gratis reparaties. Het is nog te vroeg om te zeggen of deze maatregelen effectief zijn, maar het is duidelijk dat Volkswagen zich inzet voor de betrouwbaarheid van de ID.3.
Over het algemeen is het moeilijk te zeggen of de Volkswagen ID.3 meer problemen heeft dan andere elektrische auto’s. Er is geen onafhankelijk onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van elektrische auto’s, dus het is moeilijk om een vergelijking te maken. Wel is duidelijk dat Volkswagen zich inzet voor de betrouwbaarheid van de ID.3 en dat de autofabrikant aan het werk is om de problemen op te lossen.
Andere elektrische auto’s hebben ook problemen.
Enkele van de meest voorkomende problemen zijn:
- Problemen met het accusysteem, zoals een korte werkingsduur, een vertraagde laadtijd en een oververhitting.
- Problemen met het elektrische stuursysteem, zoals een trillend stuurwiel en een gebrek aan stuurbekrachtiging.
- Problemen met het infotainmentsysteem, zoals vertraagde reacties, crashes en het niet afspelen van audiobestanden.
- Problemen met de deuren, ramen, het dak, de lak, de velgen, de remmen, de banden of de motor.
Het is belangrijk op te merken dat niet alle elektrische auto’s deze problemen zullen ervaren. De betrouwbaarheid van elektrische auto’s is de afgelopen jaren verbeterd, maar er zijn nog steeds enkele problemen die kunnen optreden. Als je een elektrische auto overweegt, is het belangrijk om je te laten informeren over de mogelijke problemen en de garanties die de autofabrikant biedt.