16 nadelen van rijden met een elektrische auto in Europa

Elektrische auto’s worden steeds populairder in Europa, maar er zijn ook een aantal nadelen aan het rijden met een elektrische auto. In dit artikel bespreken we 16 nadelen van elektrisch rijden in Europa.

1. Hoge aanschafprijs

Elektrische auto’s zijn over het algemeen duurder dan benzine- of dieselauto’s. Dit komt door de hoge kosten van de accu. De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto en maakt ongeveer 40% van de totale aanschafprijs uit.

2. Beperkte actieradius

De actieradius van een elektrische auto is minder dan die van een benzine- of dieselauto. Een elektrische auto kan gemiddeld 200 tot 300 kilometer rijden op een volle accu. Dit is voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, maar voor langere ritten is het nodig om tussendoor te laden.

3. Lange laadtijd

Het laden van een elektrische auto duurt langer dan het tanken van een benzine- of dieselauto. Een elektrische auto kan in ongeveer 8 uur volledig worden opgeladen aan een thuislader. Aan een snellader kan een elektrische auto in ongeveer 30 minuten worden opgeladen, maar snelladers zijn niet overal beschikbaar.

4. Beperkt aantal laadstations

Het aantal laadstations in Europa is nog niet zo groot als het aantal tankstations. Dit kan een probleem zijn als je op reis bent en je elektrische auto moet opladen.

5. Hoge laadkosten

De kosten van het laden van een elektrische auto zijn hoger dan de kosten van tanken van een benzine- of dieselauto. Dit komt doordat elektriciteit duurder is dan benzine of diesel.

6. Minder vermogen

Elektrische auto’s hebben over het algemeen minder vermogen dan benzine- of dieselauto’s. Dit komt doordat elektrische motoren minder efficiënt zijn dan verbrandingsmotoren.

7. Minder aanbod van modellen

Het aanbod van elektrische auto’s in Europa is nog niet zo groot als het aanbod van benzine- of dieselauto’s. Dit kan een probleem zijn als je een specifieke elektrische auto zoekt.

8. Minder tweedehandsaanbod

Het aanbod van tweedehands elektrische auto’s in Europa is nog niet zo groot als het aanbod van tweedehands benzine- of dieselauto’s. Dit komt omdat elektrische auto’s nog relatief nieuw zijn op de markt.

9. Minder laadinfrastructuur

De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Europa is nog niet zo goed ontwikkeld als de tankinfrastructuur voor benzine- of dieselauto’s. Dit kan een probleem zijn als je op reis bent en je elektrische auto moet opladen.

10. Minder keuze in laadstations

De keuze in laadstations voor elektrische auto’s in Europa is nog niet zo groot als de keuze in tankstations. Dit kan een probleem zijn als je een laadstation zoekt dat past bij je behoeften.

11. Minder betaalbare laadstations

De kosten van het laden van een elektrische auto zijn nog niet zo laag als de kosten van tanken van een benzine- of dieselauto. Dit komt doordat de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nog relatief nieuw is op de markt.

12. Minder gebruiksvriendelijke laadstations

De laadstations voor elektrische auto’s in Europa zijn nog niet zo gebruiksvriendelijk als de tankstations. Dit kan een probleem zijn voor mensen die niet bekend zijn met het laden van elektrische auto’s.

13. Minder betrouwbare laadstations

De laadstations voor elektrische auto’s in Europa zijn nog niet zo betrouwbaar als de tankstations. Dit kan een probleem zijn als je een elektrische auto moet opladen en het laadstation niet werkt.

14. Minder veilige laadstations

De laadstations voor elektrische auto’s in Europa zijn nog niet zo veilig als de tankstations. Dit komt doordat de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s nog relatief nieuw is op de markt.

15. Minder informatieve laadstations

De laadstations voor elektrische auto’s in Europa zijn nog niet zo informatief als de tankstations. Dit kan een probleem zijn als je niet weet hoe je een elektrische auto moet laden.

16. Minder toegankelijke laadstations

De laadstations voor elektrische auto’s in Europa zijn nog niet overal zo toegankelijk als in Nederland. En zelfs daar is het soms nog bar en boos gesteld met de actuele infrastructuur.