In de praktijk ben je vrij constant met je accu bezig. Het is prettig om altijd bereik te hebben omdat je ook een keer spontaan op pad wilt kunnen. Je accu altijd tot 10% ontladen is daardoor alleen bij langere ritten, die je ook nog eens goed kunt plannen qua laadmomenten, haalbaar.
De meeste auto’s hebben een app waarmee je altijd live kunt zien hoeveel capaciteit je nog hebt. Met die capaciteit ga je zelf rekenen of tenminste een ruwe inschatting maken (als je enige ervaring hebt opgebowud mag dit een educated guess worden genoemd) voor het bereik dat je nog hebt bij je volgende trip.
Je gaat zelf inschatten hoeveel snelweg, welke snelheden, hoeveel belasting van de auto (hoeveel personen en bagage) er tijdens de volgende route langskomen. Op basis van deze educated guess plan je je route t.a.v de laadmomenten.
Die laadmomenten kunnen enorm nuttig zijn: voorbereiden op je volgende afspraak, uitwerken van je aantekeningen, met collega’s overleggen, etc. Je hebt rust, geen haast en daardoor werkt dit enorm efficiënt en onder de streep ontspannend.
Elke elektrische auto heeft voldoende speeltjes aan boord om jouw rit tot een relaxte manier van vervoer te maken. In Nederland is het overdag, je normale werktijden, 100km/h max. Zolang je je daar redelijk aan houdt is het met het verbruik prima geregeld en werken de hulpmiddelen zoals automatisch afstand houden uitstekend. De ruimte in het interieur is groot. Daardoor is de beleving voornamelijk rust. Past dit bij je, dan zit je helemaal goed! Past dit niet bij je, dan nog even wachten met 100% elektrisch gaan rijden 😉
De accu-planning in het buitenland vraagt iets meer voorbereiding, afhankelijk van de route. Het aantal defecte palen is duidelijk hoger en er zitten meer kilometers tussen de verschillende snellaadpunten.
Iets ruimer plannen lost dit op; dat kost wel tijd die simpelweg bij je totale reistijd optelt. Zeker in Duitsland gebeurd er echter veel op het gebied van de laadpaaldichtheid, dus dit is wel een rap veranderend beeld.
Houd rekening met pauze-tijden wat het laden betreft: in de middagpauze willen velen tussen-laden. Logisch, maar wel handig om vooraf rekening mee te houden: het is simpelweg druk en op de diverse punten is een vrije plek lang niet altijd zeker. Je kunt dit via de apps proberen te volgen, maar deze plekken zitten soms binnen 10 minuten ineens vol, dus dat is lastig om op het laatste moment op te anticiperen.
Dit plannen is in de praktijk met een heel klein beetje hoofdrekenen al gedaan, dus dit wordt een routine en stoort niet zolang je geen strak schema hebt qua reisdoelen op 1 dag.