Rijbereik van elektrische auto’s

Er is geen sprake van rijbereik

Sinds de komst van hybride auto’s, voornamelijk Toyota die als sinds 1997 hiermee is gestart, is duidelijk geworden dat het gebruik van accu’s voornamelijk in de stad efficiënt is. Alle andere soorten trajecten betekenen al snel een flinke terugloop in bruikbare capaciteit.

Temperatuur, hoogteverschillen, meerdere personen in de auto

Los van de af te leggen afstand en het soort gebied waarin je gaat rijden spelen factoren als de omgevingstemperatuur, de hoogteverschillen en de belasting van de auto door meerdere personen of bagage een cruciale rol.

Is het buiten warm en zet je de airco aan, dan gaat je bereik flink omlaag. Je zou kunnen zeggen dat dit meevalt, maar als je max 350 km is is een verschil van 50 toch fors te noemen. En daar zit je al snel aan.

Heb je je auto volgeladen voor een trip met het gezin? Dan gaat je bereik nog extra omlaag: gecombineerd met de airco. 350 wordt dan al gauw 225. Tenminste zolang je ca. 100 rijdt en redelijk passief. Ga je harder, helemaal als dit rond de 130 gaat zijn en rij je meer sportief/dynamisch dan kan je bereik slinken naar 175km.

175 rijbereik mag je geen rijbereik noemen. Voor een normaal gebruik van een auto is dit absurd.
Heb je in jouw situatie hier geen last van doordat de afstand nooit meer is of doordat je het prima vindt om minimaal een half uur aan een laadzuil te gaan hangen dan is dat natuurlijk prima. Dan past dit type vervoer uitstekend.
Kleine toevoeging: 175 is het maximum, dus je gaat na ca. 150km al uitkijken naar de volgende laadmogelijkheid.

Dit zijn eigenlijk nog absurde gegevens. In de winter zet je de airco aan om de ramen vrij te houden, stijgt het verbruik puur voor het rijden ook al flink en als je ook nog eens in heuvelachtig of zelfs bergachtig gebied rijdt dan blijft er weinig ruimte voor dat waar je een auto voor hebt: jou en je gezin verplaatsen.