Wat wordt de KWH prijs die als normaal aanvaard gaat worden?
Als je nu thuis laadt, kun je of “gratis” vanuit je zonnepanelen laden of voor € 0,17 – € 0,26 per KWH met de normale netstroom.
Ga je langs de weg, via bijvoorbeeld Allego, Fastned, EViiGO of Ionity, dan laad je voor € 0,26 tot € 0,68. Dit is afhankelijk van zowel de aanbieder, de service provider, als de partij waarvan je de laadpas hebt geregeld.
Met Elec2Go zit vrijwel altijd op een laagste tarief. Behalve bij FastNed: daar kun je met hun GoldMember abonnement voor € 0,35 per KWH laden. Terwijl je daar via de andere laadpas-aanbieders meestal rond de € 0,60 per KWH zit.
Bij Allego, veelal de standaard 11KWH palen in de woonwijken, laad je via de laadpas van de ANWB bijvoorbeeld voor € 0,37, terwijl dat aan dezelfde paal via Elec2Go slechts € 0,26 is.
Al eens uitgerekend hoeveel KWH je per jaar ca. nodig hebt?
Bij 22.000 km per jaar en een gemiddeld (let op, incl. winterse omstandigheden, etc) verbruik van 20 KWH per 100 km heb je dan 4.400 KWH nodig. Het verschil is dan:
Bij 26 ct per KWH: € 1.144,-
Bij 35 ct per KWH: € 1.540,-
Bij 67 ct per KWH: € 2.948,-
Bij deze kosten zit je bij 35 ct per KWH een mooi stukje onder de brandstofkosten voor een diesel. Een extreem zuinige benzine hybride kan wel erg dicht in de buurt komen.
Ga je voor de 26 ct per KWH of heb je het thuisladen goed geregeld middels zonnepanelen en/of een erg laag KWH tarief, dan kun je nog een flink stuk lager uitkomen.
Op zich kan het een sport zijn om dit bedrag zo laag mogelijk uit te laten komen of om hierin zo groen mogelijk te rijden. Wat groene stroom betreft wordt er door de meeste aanbieders, zoals ook FastNed, aangegeven dat ze 100% groene stroom leveren.