WLTP en allerlei andere “in de praktijk” rijbereiken zijn onzin.
Zoalng je moet berekenen wat de gemiddelde tegenwind is, hoeveel belasting, personen of goederen, je meenemt, of je de voorruit wilt laten ontwasemen gedurende welk deel van je trip, of verwarming en gerelateerde elementen aan gaan en hoeveel deze moeten leverenen, hoe hard je denkt te gaan rijden en of het terrein gemiddeld stijgt of daalt, kun je stellen dat het aangeven van een rijbereik onzin is.
Je kunt je met een EV verplaatsen. Dat is mooi. Hoever dat gaan we zien. Meer valt er niet te zeggen. Is dat range-anxiety? Nee hoor, dat is gewoon dagelijks constant aan niets anders denken dan laden. Dan heb je er zeker geen stress van want je auto is constant aan het laden of net geladen. Dus dan ga je fluitend door het leven. Waren er nier de problemen met ev’s zoals de VW ID3 dan.
Wanneer kan er over rijbereik worden gesproken? Als de WLTP waarde van 425 niet ook 180 kan betekenen. Dat bijv. een minimum van 300 km altijd wordt gehaald. Altijd. Zonder beperkingen door tegenwind, verwarming of airco wel of niet aan, 1 of 5 personen in de auto, voorruitontwaseming aan of uit, etc. Dat kan een kleine eenvoudige benzine-gedreven automobiel anno nu ook. Minimaal.